Статті

pub191

   22 червня 1941 року о 12-й годині мільйони людей в Радянському Союзі біля репродукторів слухали заяву уряду про віроломний напад фашистської Німеччини на СРСР. Звернення закінчувалось словами: "Наше дело правое, враг будет разбит. Победа будет за нами". Цей день змінив назавжди країну, кожного з її громадян. Лозунг "Все для фронту, все для перемоги!" став на довгі місяці та роки законом життя.    Війна різко змінила й характер роботи залізниці СРСР. Головним завданням цієї важливої галузі була доставка на фронт величезної кількості військ, бойової техніки, боєприпасів, продовольства.
   На станції Знам'янка, найбільшому залізничному вузлі нашої області, формувалося, а потім відправлялося на фронт щодня по декілька військових ешелонів. Усі служби вузла працювали чітко та злагоджено, незважаючи на те, що багато хто зі спеціалістів-залізничників пішов на фронт. Зміна вагонного майстра М.І.Дорошенка приймала потяги за 10-12 хвилин замість 35 хвилин за нормою, а зміна майстра Н.П.Корячка - й за сім хвилин.
   У період з 22 червня по 5 серпня 1941 року, за 42 перших дні війни, через станцію Знам'янка на схід країни залізничниками в умовах світломаскування під обстрілом караванним методом перевезено було 8426 потягів - пасажирських і з еваковантажами.
   Слід зазначити, що залізничники брали активну участь у партизанському та підпільному русі, який почав розвертатися на теренах нашої області одразу після окупації її німецькими загарбниками. Восени 1941-го в місті Знам'янці вже діяла підпільно-диверсійна група у складі 17 чоловік, яку очолив керівник депо В.Ю.Рожко. Патріоти знищили кілька ешелонів з паливом, вибухівкою, фуражем, живою силою окупантів, пошкодили декілька кілометрів залізничних колій. Крім того підпільники вели серед населення агітаційно-масову роботу, переправляли до партизанів людей. Потрапивши до рук гестапо, В.Рожко та Ф.Іванов вночі проломили стіну в'язниці й втекли в ліс до партизанів.
   З березня по грудень 1942 року на залізничному вузлі діяла друга підпільно-діверсійна група у складі 123 патріотів. Керував нею робітник А.І.Олександров.
   Підпільники збирали відомості про рух ворожих ешелонів і передавали їх партизанам через місцевого жителя-зв'язківця А.Г.Живогляда. 8 березня 1943 р. месникам вдалося пошкодити на станції два потяги.
   З 1943 р. за ініціативи підпільного обкому партії та при допомозі підпільників с. Шамівки почала виходити газета "За Советскую Родину". В її номерах вміщувалися повідомлення Радінформбюро про становище на фронтах. Із Знам'янки підпільники-залізничники доставляли газету в Кіровоград, Олександрію, Олександрівку, Долинську та села області.
   9 грудня 1943 року радянські війська після тривалих і тяжких боїв визволили Знам'янку від ворога. Майже одразу почалася відбудова станції - важливого стратегічного об'єкта. На цих роботах працювало майже все населення залізничного міста - усі розуміли, як важливо, щоб потяги, які йдуть через Знам'янку, без перешкод пересувалися з тилу на фронт і в зворотному напрямку. За успішне виконання відбудовних робіт залізничники у травні 1944 р. одержали перехідний Червоний Прапор Державного Комітету Оборони і Наркомату шляхів.
   Варто сказати, що залізничники Знам'янки брали активну участь і в зборі коштів у фонд оборони. У Всесоюзний день залізничника в 1944 році колектив Одеської дороги, уже повністю визволеної від фашистських загарбників, рапортував Державному Комітету Оборони про те, що трудівники залізничної магістралі зібрали зі своїх особистих збережень З мільйони 411 тисяч 732 карбованці на будівництво ескадрильї бойових літаків "Железнодорожник Одесской" та 445 тисяч 513 карбованців на будівництво танкової колони.
   Ескадрилья літаків-бомбардувальників "Железнодорожник Одесской" була побудована. Для її передачі у військову частину направили делегацію, до якої ввійшли передовики виробництва, секретарі вузлових парткомів. Передача відбувалася на аеродромі в Кіровограді. На злітно-посадочній смузі було виставлено 10 швидкісних бомбардувальників, на фюзеляжі кожного з них - напис "Железнодорожник Одесской". Командир ескадрильї Чулков від імені особового складу подякував залізничникам за передані літаки та запевнив, що пілоти докладуть максимум зусиль для остаточного розгрому ворога.
   Мужні соколи слова дотримали: навесні 1945 року командир ескадрильї телеграмою повідомив, що літаки "Железнодорожник Одесской" скинули бомби на головний оплот фашистів - на Берлін.
   Згадка про внесок знам'янських залізничників у Перемогу у Великій Вітчизняній війні - ще один привід віддати данину пам'яті, шани героям залізничних магістралей, які в найскладніших умовах воєнного лихоліття жили, боролись, працювали й перемагали, їхні мужність, життєвий досвід, вміння долати труднощі важливі сьогодні для нашого суспільства, для кожного з нас.

 

Валентина ДАЦЬКА,
співробітник науково-освітнього відділу обласного краєзнавчого музею

 

 

"Народне слово", 4.05.2012